top of page
  • Writer's picturedana ratnisky tendlich

המנגנון הנסתר- זיכרון שמיעתי מילולי

Updated: Jan 21, 2021


שמעתם פעם על המנגנון המופלא הזה? באבחון דידקטי אני בוחנת את איכות המידע השמיעתי הנקלט, שמירתו ושליפתו לזמן מושהה.



מכירים את המצב בו אתם מאזינים להרצאה ולא זוכרים בכלל על מה היה הנושא המדובר?

מצב בו הבוס נתן לכם משימה לביצוע או הוראה בעל פה ואתם לא זוכרים בכלל מה היה שם?

או שיחה רגילה לחלוטין שלאחריה אתם לא זוכרים את הפרטים שנאמרו?

אצל אנשים עם דיסלקציה (לקות קריאה) והפרעות קשב וריכוז, מידע שמועבר בערוץ שמיעתי (בפשטות: כל מה שנכנס לנו דרך האוזניים) עלול להיאבד במהירות או בכלל לא להיקלט. זה משפיע לא רק על מיומנויות הלמידה שלנו אלא גם על היבטים תעסוקתיים, תקשורתיים וחברתיים. צריך לפנות לכך תשומת לב ♡



מה עושים?

1. מתעדים הכל. רשמו כל מידע שאתם שומעים והוא רלוונטי להמשך משימות. אני נעזרת באפליקציית keep המעולה של גוגל. היא מאפשרת הכנסת פתקיות, צילום ואפילו הכנסת מידע מתומלל! ניתן בקלות לשמור את המידע על ענן ולסנכרן אותו ליומן.

2. גישת נכנס- בוצע. נכנס מידע חשוב? קיבלתם הוראה מיידית? שתי אפשרויות: הראשונה מייד מבצעים! אפשרות שנייה מייד מכניסים לתזכורת ביצוע (כן כן ממש כמו שעון מעורר, הכניסו שעה שבה אתם יודעים שאתם פנויים לבצע את המשימה). הדגש הוא על ביצוע מיידי גם ברמת ההתייחסות לדברים, בצורה כזו שום משימה לא תלך לכם לאיבוד.

3. ישירות IN ביישנות OUT. אני מלכת "שיחות המסדרון" בעבודה. זה מתחיל בשיחה של מה נשמע וממשיך לשיחה שבה עולות בקשות או דברים שקולגה מעלה ודורשים התייחסות. מי יזכור את מה שהיה שם?! אומרים בלי להתבייש: "שלחו לי מייל בבקשה, אני פשוט לא אזכור את הדברים".

4. מתכוננים מראש וכמה שיותר. לקראת הרצאות מדפיסים מצגות מראש וכותבים הערות תוך כדי ההקשבה, בצורה כזו אנחנו מעניקים גיבוי לזיכרון השמיעתי שלנו!

5. לומדים להתנהל אחרת. אני באופן אישי לא מחבבת הודעות מוקלטות ומבקשת תמיד לקבל הודעות כתובות. גם אין לי סבלנות ואני פשוט לא זוכרת מה היה שם.

6. נעזרים בסרטונים. הקורונה זימנה גם דברים טובים. המוסדות האקדמים השכילו לעשות שינוי טכנולוגי ולדעתי זה רק ילך וישתכלל. סרטונים מאפשרים לקלוט מידע בצורה חזותית ולא רק דרך הקשבה בכיתה.

7. הטיפ האחרון עבור המרצים והמורים: אנא כתבו בתחילת השיעור את הנושאים החשובים בהם השיעור יעסוק. עם המעבר מנושא אחד לאחר החזירו את הסטודנטים לרשימה והזכירו להם את התכנים הרלוונטים, הקישור הוא קריטי וכך אם הקשב של הסטודנט אבד הוא יוכל להחזיר אותו חזרה.


מקווה שהצלחתי להעלות למודעות את החשיבות העצומה של הזיכרון השמיעתי שלנו.

ספרו לי מה עוזר לכם לזכור את המידע השמיעתי שאתם קולטים!

10 views0 comments
bottom of page