top of page
  • Writer's picturedana ratnisky tendlich

חמלה עצמית

Updated: Sep 2, 2022

תחשבו על החברה הכי טובה שלכן.

עכשיו תדמיינו שהיא מרבה להתלונן על ההתנהלות היומיומית שלכן. לעיתים קרובות רואה אתכן אשמות על אירועים שגרתיים או יוצאי דופן ונותנת לכן אוטומטית את התפקיד של האשמה.


 קיימים בנו יופי וטוב וחייבים להוציא אותו מהחושך
קיימים בנו יופי וטוב וחייבים להוציא אותם מהחושך
האם תמשיכו לרצות להיות חברה שלה?
בוודאי שלא.





בכל אחת מאתנו קיימת "חברה טובה" כזו.

מדוע אנו נוטות להאשים את עצמנו? להקטין את יכולותנו? לא להאמין בהצלחתנו?

חמלה עצמית אפשרה לי לתרגל שריר של קבלה וחיבוק עצמי. היא מקלה עליי בשעת מצוקה וגורמת לי להסתכל על אירועים בצורה אובייקטיבית יותר מאשר בעבר.

חמלה עצמית היא למעשה הביטוי "אל תהיי קשה עם עצמך".



היא מורכבת משלושה רכיבים:

1. נדיבות עצמית- היכולת להיות אדיבה כלפי עצמי. לראות את היתרונות שיש בי כאדם וגם את החסרונות. זו ההבנה הבסיסית כי איני מושלמת! לעיתים אצליח ולעיתים אכשל. הנדיבות העצמית גורמת לנו לצאת מלופ ההלקאה העצמית ובכך פשוט לעבור הלאה. נקסט!

2. תכונות אנושיות משותפות לכולנו- ההבנה כי לכולנו יש תכונות אנושיות של קנאה, בדידות, עצב, שמחה. החוויה שלי בסיטואציה אחת זהה לסיטואציה של מישהי אחרת. זה אך טבעי להיות קנאית! להיות עצובה! להיות הורמונלית! להיות!

3. קשיבות לכאן ועכשיו- הרכיב השלישי הוא קצת טריקי כי הוא מורכב מתחושות גוף- מחשבה- רגשות. שמעתן על מיינדפולנס? אז זה זה! מתן תשומת הלב לתחושת הגוף, למחשבות שחולפות בראשנו ולרגשות שקיימים בתוכנו.




בטיפול CBT אני מזמינה עבודה גם על חמלה עצמית כי היא רלוונטית לכל מטרה באשר היא.



איך תוכלו לתרגל חמלה עצמית כעת:

1. התבוננו בכוחות שהפעלתן בסיטואציות שונות. למשל מריבה עם הילדים: הכוחות שלי כאמא במערכת היחסים. שיעור קשה כמורה: היכולות המיוחדות שכן קיימות בי בתהליך ההוראה. דייט שנכשל: היכולות שקיימות בי וערך המוסף שיש בי כבת זוג.


2. במצב מורכב חשבו על הרגש שהרגשתן. אם החברה הכי טובה שלכן היתה נקלעת לאירוע כזה מה הייתן אומרות לה? נסו לתרגל שיחה פנימית.. אפשר לכתוב אותה בהודעה או איימל לעצמכן.. אפשר להקליט אותה כהודעת וואטסאפ.



3. נסו לתרגל שיום של רגשות. תחילה במצב שגרתי נסו לומר לעצמכן "אני מרגישה.. (שלווה/ שמחה/בהלה/בדידות). ככל שתרגלו שיום רגשות תוכלו לשלוף את הרגש הרלוונטי במצב מורכב יותר והפעולה תקל על התחושה הקשה.

4. למטופלים.ות מתקדמים.ות אני מציעה את תרגיל הכיסא. עמדו על כיסא ודמיינו רשמקול בידכן. והכריזו בקול "אני מרגישה.." ברגע שתצליחו לשיים את ההרגשה, תשימו לב כיצד עוצמת הרגש הקשה הולכת ופוחתת.


כל הפעולות האלה ועוד אני מקיימת בטיפול CBT ועם הזמן שריר החמלה הולך ומתעצב ומאפשר לחיות חיים נינוחים יותר. CBT הוא עולם מופלא שמאפשר לנו ליישם כלים מדהימים גם במצבים שגרתיים. מאחלת לכן להכניס קצת יותר חמלה עצמית וחיבוק לחייכן.

חיבוק גם ממני!


133 views0 comments
bottom of page