top of page
  • Writer's picturedana ratnisky tendlich

פונקציות ניהוליות- זה כל הקסם

Updated: Jun 29, 2022

"אני מרגישה הצפה רגשית כי יש לי המון משימות לעשות היום".

"אני במבחן ולא מצליחה להתרכז כי אני תקועה על התרגיל הקודם ולא מצליחה להתקדם לתרגיל הבא".

"אני מתנהל באימפולסיביות ולא מצליח לחכות לתורי".

"החפצים שלי פזורים בכל מקום ואני לא מצליח לארגן את סביבתי".

"אני לא עושה בקרה על עבודתי למרות שאני יודעת שהדבר מאוד חשוב".

"אני מתקשה מאוד לעבור בין משימות בייחוד אם מדובר בנושאים שונים לחלוטין".



מוכר לכם?

בתהליך אבחון, הפונקציות הניהוליות נבדקות בצורה ישירה או עקיפה: למשל משימות הבנת הנקרא דורשות ניטור מידע, משימות הבוחנות תפקודים שפתיים מושפעות גם מהיכולת שלנו לבצע Shifting (מעבר מגירוי אחד לאחר), משימות הבעה בכתב מערבות יכולות של תכנון, ארגון מלל ועוד ועוד.

פונקציות ניהוליות הן סט שלם של יכולות קוגניטיביות המאפשרות לנו לתכנן סדר פעולות, קבלת החלטות, לעכב את תגובתנו במידת הצורך, משפיעות על היכולת האישית לבצע משוב או בקרה על משימתנו ומשפיעות גם על הופעת קושי בתעדוף משימות (מה לבצע עכשיו ומה אחר כך).


מה אפשר לעשות?

1. התנהלות מאורגנת. ארגון זו מיומנויות שניתן ללמוד אותה. מדיי מוצאי שבת או יום ראשון פתחו יומן ושבצו את המשימות המורכבות ביותר עבורכם קודם לכן ("עוגנים" מרכזיים) בכל יום בנפרד וסביבתם סדרו את שאר היום שלכם. ולא לשכוח לשאול: "האם המשימות שהצבתי בפניי הן ריאליות? או שהן יותר מדיי??"

2. השאירו זמן לבלת"מים. כלומר אם אתם רגילים לקום בשעה 8:00 ואתם לעיתים קרובות מאחרים, תקדימו את שעת הערות ל40 דקות קודם לכן.

3. אם אתם חווים הצפה רגשית מול עומס משימות, הפעילו טכניקות הרפיה מיידית. למשל שיטת ג'ייקובסון, מצרפת סרטון הסבר. או לחילופין פזרו קשיות ברחבי הבית והרכב, היעזרו בהם לתהליכי הרפיה" נשימה 4 שניות, המתנה 2 שניות ונשיפה של 4 שניות.


4. רשמו את המשימות בכתב, "הורידו" את כל "הבלאגן" לדף נקי. במידה ועומס המשימות רב לאותו היום, כתבו את הדברים בכתב יד על דף, דרגו את המשימות לחשובה עד פחות חשובה והתחילו לבצע את המשימות על פי סדר החשיבות. זה מפתיע עד כמה אנחנו עובדים בצורה אימפולסיבית ללא חשיבה מקדימה. נסו את השיטה ותראו כמה הפנית תשומת הלב לחשיבות המשימות משנה לגמרי את כל התמונה וההתנהלות.


5. משימות עמוקות מול משימות שטוחות. הידעתם שיש הבדל בין משימות ברמת העומס ותשומת הלב שהם דורשות מאיתנו ? בוודאי שידעתם, אז למה אנחנו לא נותנים לכך חשיבות? משימות עומק הן משימות הדורשות מאיתנו את המאמץ הרב ביותר, כוונו אותם לשעות בהם אתם פועלים במקסימום ריכוז (כתיבת מאמר, למידה למבחן). לעומת זאת משימות שטוחות הן משימות שלא דורשות מאיתנו מאמץ קוגניטיבי רב ועל כן אפשר לעשות אותם גם בשעות בהם אנחנו לא עובדים בצורה פרודוקטיבית או קשובים בצורה חלקית (למשל מענה על מיילים או הודעות בנייד).





bottom of page