top of page
  • Writer's picturedana ratnisky tendlich

השפעת לקויות למידה והפרעות קשב על לימוד אנגלית

Updated: Jun 29, 2022

זוכרים את המפגש הראשון שלכם עם אותיות ABC או השיר שעזר לכם לשנן את ימי השבוע באנגלית?
ילדי ישראל נחשפים להוראת אנגלית לאחר סיום תהליך רכישת הקריאה בשפה העברית. ישנם בתי ספר שמתחילים ללמד בכיתה ג' ויש כאלו בכיתה ד' (ישנם בתי ספר שמתחילים לחשוף את התלמידים גם לשפה הערבית בכיתות יחסית צעירות).

תהליך למידת שפה זרה שנייה הוא מורכב בקרב לומדים עם לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז. שימו לב כי כתבתי "למידה" ולא "רכישה", מכיוון שבארץ ההוראה הינה ישירה וזו לדעתי חלק מהבעיה. הדגש בארץ הוא על למידה פורמלית בתחום הלשוני (מי אמר Present Progressive)


בתהליך האבחון אני בודקת את השליטה של הנבחן באוצר המילים בשפה, יכולות הבנת הנקרא לצד הבנת הנשמע. פעמים רבות נראה כי בעלי לקויות למידה או הפרעות קשב יעדיפו השענות על שמיעת מידע זאת בשל קשיים בפענוח הקריאה עצמה. לנתון הזה חייבים להוסיף את ההיבט הרגשי: מחקרים מצביעים על קשר ישיר בין הישגים טובים בשפה זרה לבין גורמים רגשיים: חרדה, דימוי עצמי וציפיות גבוהות מהלומד מעצמו.


מה אפשר לעשות?

1. הוראה מתקנת באנגלית. חשוב מאוד לגשת למומחית להוראה מתקנת בשפה האנגלית. בתחום. כפי שכתבתי, בארץ הדגש בלמידה הוא על ידע לשוני ("גרמר") והוראה של אוצר מילים ישיר. השפה האנגלית היא "שטוחה" כלומר נשענת על תבניות. ניתן ללמוד זאת בצורה ישירה, גם בגיל מבוגר!

2. חשיפה לשפה דבורה וכתובה. יש אופציה מעולה ביוטיוב להכניס כתוביות בזמן צפייה בסרטונים שאתם אוהבים, רעיון אחר ונחמד הוא לשלב כתוביות באנגלית בזמן צפיה בנטפליקס:) חשיפה לשפה באופנות שמיעתית ובמקביל למידע כתוב תאפשר לכם ללמוד תבניות כתיב חדשות ותרחיב את אוצר המילים שלכם מתוך הבנה הנעשית מהקשר התוכן.

3. הקראות טקסטים. כיום יש המון אפשרויות להקראת טקסטים בשפה האנגלית, זה זמין, נגיש ולרוב גם בחינם. באתר הזה למשל https://www.naturalreaders.com/online/

ניתן להכניס גם קבצי PDF ואפילו להמיר את הכתוב לקבצי אודיו. מושלם!

4. טיפול חרדה מאנגלית. עיכוב בלמידה נובע מהשפעת גורמים רגשיים כמו חרדה או אמונות מגבילות. ישנה חרדה גם מלימוד אנגלית! כלי נהדר הוא חקירה של אמונות מגבילות. למשל ניתן להיחשף לעובדות מסוימות שיצמצמו אמונות מגבילות (לימוד אנגלית בכל גיל הוא לא אפשרי). כיצד עושים זאת ? אספו עדויות לרכישת שפה זרה אצל אחרים או דוגמאות שהן יוצאות דופן מבחינתכם. חשבו על עולים חדשים, תוך שנה הם רוכשים שפה זרה חדשה לגמרי!

רשמו לי מה עובד עבורכם ואיך אתם תופסים את האנגלית שלכם!
bottom of page